Vize a strategie školy

Škola má má vytvořený strategický plán rozvoje, který vznikal na jaře roku 2023 a pokrývá období do roku 2027. Na jeho tvorbě se podílel celý pedagogický sbor a výstupem jsou formulované body, kterých by škola chtěla dosáhnout do konce roku 2027.

Strategické cíle a vize školy je formulována v oblastech:

  • Oblast řízení a správy
  • Oblast vzdělávání
  • Oblast sociální
  • Oblast pedagogická
  • Oblast materiálně technická
  • Oblast personální
  • Oblast ekonomická
  • Oblast informačních systémů a kontaktů s veřejností

  • Cílem je vytvořit výhled na dobu strategického plánu, v každé oblasti stanovit priority, jež bychom chtěli společně v horizontu 5 let dosáhnout.
  • Černě tučně vyznačené strategické cíle v následujícím textu jsou cíli pro tento školní rok prioritními.


Oblast řízení a správy

  • vytvořit účinný a srozumitelný systém autoevaluace školy
  • vytvořit a udržovat na škole vstřícný a respektující komunikační systém, zahrnující pedagogy, děti i rodiče a veřejnost
  • aktivně spolupracovat se zřizovatelem na kulturním životě a projektech obce
  • pracovat na tvorbě projektů k získání dotací z fondů EU (vybavenost školy, mezinárodní spolupráce, profil regionu)
  • zlepšovat vybavení školy pro názornost a efektivitu výuky, aktualizovat učební pomůcky, doplňovat knihovny modernizovat vybavení jednotlivých součástí školy
  • zdokonalovat řídící činnost, zvyšovat aktivní podíl pracovníků na řízení a zlepšování práce školy
  • hodnotit a inovovat strategie a plány pro realizaci školního vzdělávacího programu (ŠVP)
  • zajistit podíl pracovníků na strategickém řízení a vlastním hodnocení školy
  • delegovat výkonné kompetence na co nejnižší úrovně řízení
  • připravit organizační změnu reflektující snižující se demografickou křivku, snížení počtu tříd MŠ a zřízení přípravné třídy
  • pravidelně vyhodnocovat personální rizika a přijímat opatření k jejich odstraňování, zejména v oblasti odborné kvalifikace pedagogů a věkové struktury

 

Oblast vzdělávání

  • vytvořit srozumitelnou, zajímavou a reálnou vzdělávací nabídku, která bude věkově přiměřená
  • věnovat pozornost rozvoji čtenářské, matematické a informační gramotnosti
  • zajistit rovné příležitosti pro všechny děti (žáky), systematicky identifikovat individuální potřeby dětí při vzdělávání, spolupracovat s odbornými pracovišti
  • vytvořit vlastní strategii práce s dětmi s potřebou podpůrných opatření, vyhodnocovat její účinnost
  • zaměřit se na podporu funkčních gramotností u žáků, zejména ve čtenářské, matematické, sociální, přírodovědné, informační gramotnosti a ve schopnosti komunikace v cizích jazycích
  • evidovat žáky s potřebou podpůrných opatření, zajišťovat jim účinnou individuální péči a v případě nutnosti ve spolupráci s poradenským zařízením
  • sledovat kvalitu práce pedagogických pracovníků a ovlivňovat její růst, uplatňovat ve výuce nové metody
  • smysluplně využívat a sledovat DVPP, zaměřovat samostudium pedagogů a vytvářet pro ně podmínky
  • průběžně pracovat na inovacích školního vzdělávacího programu a na strategiích jeho rozvoje
  • na základě zkušeností pracovníků a požadavků rodičů, v závislosti na skladbě žáků, identifikovat a vyhodnocovat silné a slabé stránky školy
  • systematicky hodnotit dosahované výsledky ve všech vzdělávacích oblastech a sledovat úspěšnost účastníků vzdělávání, výstupy pro hodnocení získávat zvíce zdrojů, analyzovat důvody neprospěchu
  • zaměřit se na prevenci školní neúspěšnosti, zejména u žáků, kteří dlouhodobě vykazují vysokou míru neúspěšnosti
  • výchovu ke zdravému životnímu stylu zaměřit na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a tělesné zdatnosti dětí a žáků
  • v rámci prevence se zaměřit na prevenci rizikového chování dětí a žáků (užívání návykových látek, šikana apod.).
  • podporovat rozvoj vzdělávání v informační gramotnosti a jazykové gramotnosti, vyhodnocovat dosaženou úroveň a výsledky vzdělávání
  • zaměřovat se na provázání cílů a prostředků vzdělávání s ohledem na Strategii vzdělávání 2030+
  • individuální přístup k dětem chápat jako soustavné získávání informací o výsledcích každého dítěte, jejich vyhodnocování a volbu dalších postupů, ověřování jejich účinnosti

 

Oblast sociální

  • vytvářet ve škole přátelskou atmosféru a ovzduší spolupráce, příjemného a bezpečného prostředí pro děti, pracovníky školy a rodiče
  • vytvářet systém efektivních opatření k prevenci všech forem rizikového chování
  • vést děti k morálním hodnotám a pozitivnímu vztahu ke světu, k lidem a k přírodě, rozvíjet environmentální výchovu
  • dbát na součinnost rodiny a školy, usilovat o soulad ve výchovném působení
  • prohlubovat zájem rodičů o dění ve škole
  • trvale posilovat pocit sounáležitosti se školou
  • zohledňovat vnější prostředí (sociální, regionální)
  • podporovat školní poradenské pracoviště s plně vyškolenými pracovníky pro poskytování poradenských služeb rodičům i žákům
  • spolupracovat i s dalšími partnery při vytváření vzdělávací nabídky, zejména zájmové činnosti

 

Oblast pedagogická

  • systematicky budovat školní poradenské pracoviště, ve kterém budou působit výchovný poradce a školní metodik prevence, školní psycholog, logoped a speciální pedagog, usilovat o zajištění odborných služeb dalšími pracovníky
  • zajistit potřebné vzdělávání pracovníků tohoto poradenského pracoviště a metodickou podporu pedagogů, kteří se podílejí na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, metodickou podporu výchovných poradců a školních metodiků prevence, asistentů pedagoga a dalších pedagogických i nepedagogických pracovníků, kteří se podílejí na zajišťování podpůrných opatření ve vzdělávání žáků
  • posílit kvalitu poskytovaných poradenských služeb zejména zajišťováním součinnosti školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť
  • poradenské služby školy zaměřit zejména na poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření, prevenci školní neúspěšnosti, kariérové poradenství, podporu vzdělávání a začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami, podporu vzdělávání žáků nadaných, péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi, vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností, včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů, předcházení všem formám rizikového chování, průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů, metodickou podporu učitelům, spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci
  • podporovat dovednost samostatné práce žáků, využívat ji jako východisko vzdělávání
  • vytvořit systém vedoucí k účinnější výchově v oblastech ekologie, rasové a náboženské snášenlivosti, xenofobie, úcty k lidem a k přírodě, k vytvářeným hodnotám
  • vytvářet příznivou atmosféru, uplatňovat individuální přístup k odlišným potřebám každého dítěte, alternativní postupy,
  • zaměřovat se na sociální a osobnostní rozvoj dětí, jejich samostatnost a usnadnění přechodu z MŠ do ZŠ
  • preventivně předcházet kázeňským problémům –vytipování problémových dětí, společné působení, včas informovat rodiče
  • využívat školní speciální pedagogy, logopedy a logopedické asistenty k diagnostice a nápravě řečových vad, práci s žáky se SVP v rámci hodin speciálně pedagogické péče
  • uplatňovat metody a formy práce programu Začít spolu postupně od prvního ročníku, prvky programu využívat i v MŠ,
  • zaměřit se na prevenci rizikového chování

 

Oblast materiálně technická a ekonomická

  • každoročně určovat priority ve vybavování v souladu s hospodárným, účelným čerpáním rozpočtu
  • zkvalitňovat vybavení tříd, učeben a venkovních prostor
  • ve škole vytvářet pozitivní klima vlastním prostředím, čistotou, estetickou úpravou prostor školy i okolí
  • zajišťovat bezpečné prostředí pro vzdělávání a zdravý sociální, psychický i fyzický vývoj všech účastníků vzdělávání
  • vytvořit bezpečné prostředí pro reálnou bezpečnost fyzických osob, jeho účinnost pravidelně prověřovat
  • zajistit obnovu ICT vybavenosti
  • získávání sponzorů na konkrétní akce školy, zvýšit podíl dalších osob na financování školy
  • zaměřovat se na využívání nabízených možností, zejména fondů EU a projektů vyhlašovaných MŠMT a Jihomoravským krajem
  • získávat a zvyšovat kladný hospodářský výsledek školy z obecní dotace a využívat ho pro rozvojové programy školy nebo pro fond odměn pracovníků školy
  • dostavba chybějících prostor školy – sklady a nářaďovna tělocvičny
  • spolupracovat s obcí při financování oprav budovy a zařízení školy
  • zlepšení hospodářského výsledku využíváním prostor školy pro jiné účely (pronájem, kurzy)

 

Oblast personální

  • zajistit plnou kvalifikovanost pedagogického týmu
  • podporovat zapojení pedagogů do národních a mezinárodních projektů
  • provádět systematické hodnocení práce pedagogů, zajišťovat jim zpětnou vazbu o kvalitě jejich práce, plánovat jejich profesní rozvoj
  • podporovat aktivitu pedagogů v získávání a rozšiřování odborné kvalifikace
  • promyšleně a rovnoměrně delegovat jednotlivé úkoly na zaměstnance, podněcovat jejich rozvoj
  • motivovat zaměstnance průhledným a jasným systémem vyplácení mimotarifních složek platu, možnostmi odborného rozvoje
  • vypracovaný kontrolní systém uplatňovat ve všech oblastech činnosti školy, hodnotit profesionalitu přístupu zaměstnanců k plnění pracovních povinností a přístupu k potřebám rodičů a žáků, vzájemnou spolupráci pedagogů
  • další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřit na společné vzdělávání celého pedagogického týmu, dále se zaměřit na získávání oprávnění k výkonu specializovaných činností

 

Oblast informačních systémů a kontaktů s veřejností

  • spolupráce s okolními školami, výměna zkušeností pedagogů, společné akce
  • vytvořit pravidla pro efektivní komunikaci s rodiči pro dosažení vyšší otevřenosti školy a maximální využití potenciálu rodičů pro chod školy
  • identifikovat možné partnery pro zajištění provozu školy, analyzovat jejich možnosti, konzultovat s nimi a využívat je v maximální možné míře
  • zajistit kvalitní a pestrou informovanost o vzdělávací nabídce školy, zvýšit počet příspěvků školy do obecního tisku
  • prezentace školy, vytváření image - stálá obnova a aktualizace internetových stránek školy
  • vysoká věcná i formální úroveň výstupů ze školy (výroční zprávy, informace v tisku, na internetu)
  • vytváření pozitivního obrazu o škole – prezentace školy, propagace v médiích, akce pro pedagogy, akce pro širokou veřejnost